top of page
Een digitaal mood / branding board maken
Een gids voor (Slow) Beauty Professionals

Een digitaal moodboard maken voor je salon (gratis op pinterst)

Een visueel merk is de beste manier voor je salon om online op te vallen tussen de concurrentie en om de wereld te laten zien wie je bent. Wanneer je een merk aan het opbouwen bent is consistentie het heel belangrijk. Als je een vast patroon van kleuren en opbouw, gebruikt herkennen (potentiële) klanten je.  Hoe vaker je dit inzet, hoe sterker je “brand” wordt. Paul Rand, een beroemde grafische designer, zegt; “Design is de stille ambassadeur van je bedrijf”, en dat is helemaal waar. Je merk spreekt boekdelen over je eigen persoonlijkheid, je gevoel en het type klant dat je aan wilt trekken. Ik heb het al vaker aangehaald; “Marketing”, het bouwen van een merk, begint bij het door en door kennen van jezelf. Met andere woorden; kijk niet te licht aan tegen jouw merk!

 

1. Wat is een mood board en waarom heb je dit nodig?

Een mood board, ook wel een brandig board genoemd,  is een visuele tool waarmee je uiteindelijk tot een mooie creatie komt. Met het maken van een mood board vind je uiteindelijk een style, kleuren en lettertypes die representeren wie jij, dus je bedrijf, bent. Door gebruik te maken van het de online tool "Canva" heb je één groot voordeel en dat is dat het al je lettertypes, kleuren en stylen voor je bewaard. Op deze manier is het heel eenvoudig om consistentie in al je marketinguitingen te houden. Probeer dit echt in je achterhoofd te prenten dat consistentie het “key word” is!

 

Kijk hier voor de mogelijkheden tot workshops voor dit fantastische programma!

Als je het lastig vind om een “style” te vinden omdat je geen beslissing kan nemen over de kleur, dan is het tijd om een stap terug te doen en na te denken waar je naar toe wilt. Denk eerst na over 'dé persoonlijke note' in je salon, waardoor je een merk creëert wat betekenisvol is. Als je merk vanuit je hart komt is het heel eenvoudig om consistent te blijven. Ik roep altijd heel hard; Be different, Be you! Alleen door authentiek te zijn, dus echt jezelf te zijn, en te luisteren naar je hart, creëer je een brand dat totaal onderscheidend is ten opzichte van je collega’s. Voordat ik verder ga, wil ik graag nog even stilstaan bij het stukje “authenticiteit”.

 

2. Begrijp wat een salon personaliteit is

Voordat je verder gaat met het ontwikkelen van een te gek-kleurenpalet, passende lettertypen en een branding bord, is het verstandig om eerst te achterhalen, en duidelijkheid te krijgen, over je salon personaliteit. Wanneer je begint aan het bouwen van een merk en je doet dit niet vanuit je authentiek zelf, verdwijn je heel snel in de grote massa, waardoor je slagingskans minimaliseert. Je zal merken dat de moed je in de schoenen zakt en het zal botsen met de rest van je bedrijf. Dus mijn advies en het advies wat ik altijd geef is; denk eerst na over hoe jij, jouw authentieke zelf, inzet. Om je een stukje op weg te helpen heb ik onderstaand een aantal vragen voor je opgesteld.

  1. Hoe definieer jij je persoonlijkheid en welke kwaliteiten kun je in jouw bedrijf doorvoeren?

  2. Als je salon een persoon zou zijn, hoe kleed je haar dan, behandel je haar en praat je met haar?

  3. Wat zijn de 3 woorden die je gebruikt als je jouw bedrijf omschrijft?

Na het beantwoorden van deze vragen, ben je er klaar voor om door te gaan naar de volgende stap. 

 

3. Maak een inspirerend bord op Pinterest

Pinterest was 1 van mijn “geheime wapens” om inspiratie voor het merk SlowBeauty op te doen. Je kan het gebruiken om foto’s te verzamelen, om kleuren paletten samen te stellen en ontwerpen die je gelijk aanspreken om ze je aanspreken. Hoe maak je een board op Pinterest om inspiratie op te doen voor jouw bedrijf?

  1. Maak een account aan en selecteer interesses

  2. Creëer je eerste board. Je kunt ervoor kiezen om dit openbaar of privé te doen. Geef dit bord een naam – bijvoorbeeld “ Mindfull Inspirations”

  3. Ga dan terug naar de antwoorden die je gegeven hebt op de vragen die ik je eerder in dit blog stelde en begin je zoektocht aan de hand van de gegeven antwoorden. Bijvoorbeeld; stel dat één van jouw persoonlijke eigenschappen, “gevoelig” is, zoek dan naar bijvoorbeeld “sensitive design inspiration”. Ik kies er altijd voor om de zoekwoorden in het Engels in te geven omdat je daarmee meer voorbeelden krijgt.

  4. Creëer je tweede board. Ook hiervoor maak je wederom de keuze of je het openbaar zet of privé.

  5. Ga dit keer een opzoek naar bijvoorbeeld kleuren en kijk eerst weer naar je persoonlijkheid. Wat ben je voor een type? Ben je heel geaard en hou je van natural? Zoek dan naar bijvoorbeeld “Earthy and Natural” op Pinterest. Misschien weet je al welke kleuren je aanspreken en kun je gelijk op kleur zoeken zoals bijvoorbeeld “Forest green”

Pin alle afbeeldingen die je inspireren en denk er niet te veel bij na. Begin gewoon met het pinnen van afbeeldingen en designs die je wat vertellen!  De eerste stappen zijn gezet, op weg naar een authentieke “brand” voor je bedrijf. Als je de boards nu van een afstand bekijkt zal je merken dat er bepaalde patronen op beginnen te vallen. Dit zijn de kleuren, designs en lettertypen die bij jou passen. Door het creëren van deze “mood” of zoals wij ze noemen “brand” boards krijg je een steeds duidelijker beeld in je hoofd en kun je naar de volgende fase, het creëren van je brand!

 

4. Het starten met ontwerpen

Dit is het moment, waarop je aan de slag gaat in Canva, een gratis tool met ontelbare mogelijkheden. Een tool die je gaat gebruiken voor het ontwerpen van je logo, het bepalen van je style, het ontwerpen van je flyers, nieuwsbrieven, balie flyers, actie flyers en zelfs folders of magazines.

Ben jij zover en wil je alles leren of dit fantastische programma? Kom dan voor een inspirerende Canva Workshop. Check hier de datum en meld je aan online aan.

Rest mij je heel veel succes te wensen met het uitzoeken & (her)ontdekken.

Maak er iets moois van maar zorg dat je anders, dus authentiek, bent.

XOXO Mariska

Be different, Be you

Wil je eerst terug naar de basis? Houd dan ons blog "inspirerende informatie" in de gaten waar ik binnenkort een artikel publiceer "hoe definieer je jouw salonperoonlijkheid om een 'golden brand' te creeren. 

bottom of page